1. září 2024
Přechod z mateřské školy do první třídy základní školy je pro děti nejen významným životním milníkem, ale také velkou změnou v jejich každodenním pohybu a aktivitách. Zatímco ve školce byly děti neustále v pohybu—běhaly, skákaly, hrály si—s nástupem do školy se jejich režim dramaticky mění. Hodiny strávené v lavicích bez dostatečného pohybu mohou mít negativní dopad na jejich zdraví, především na záda.
Pediatři a odborníci na dětské zdraví stále častěji varují před riziky, která tento přechod přináší. Dlouhodobé sezení bez přerušení, nesprávné držení těla a nedostatek fyzické aktivity mohou vést k řadě problémů, jako jsou bolesti hlavy, bolesti zad, svalové napětí a v horších případech i skolióza—zakřivení páteře, které může mít vážné důsledky do budoucna.
„Dětské tělo je v neustálém růstu a vývoji. Přechod od aktivního životního stylu v předškolním věku k sedavému způsobu života ve škole může vést k nevratným poškozením pohybového aparátu,“ varuje fyzioterapeutka Marie Nováková. „Dlouhodobé sezení v nesprávné pozici může deformovat páteř a svaly, což v dospělosti může vést k chronickým bolestem a dalším zdravotním problémům.“
Problém je o to závažnější, že se týká dětí v citlivém období jejich fyzického vývoje. Špatné návyky získané v raném věku se mohou přenést do dospělosti, kde se následky nesprávného držení těla a nedostatečného pohybu mohou stát vážnějšími a obtížněji léčitelnými. Kromě skoliózy a bolesti zad jsou ohroženy i další aspekty zdraví, včetně schopnosti soustředění a celkové pohody, což může negativně ovlivnit školní výkon.
Rodiče a učitelé mají v tomto směru klíčovou roli. Podle odborníků je důležité, aby dětem umožnili co nejvíce pohybu i během školního dne. Krátké přestávky na protažení, změna polohy a dostatek času na venkovní aktivity jsou nezbytné pro udržení správného vývoje dětské páteře. Kromě toho je důležité dbát na to, aby děti nosily správně padnoucí školní aktovky, které rovnoměrně rozloží váhu a minimalizují tlak na páteř.
„Je potřeba si uvědomit, že školní lavice nejsou přirozeným prostředím pro dětské tělo,“ dodává Nováková. „Proto bychom měli usilovat o to, aby se děti co nejvíce hýbaly, ať už během přestávek, v hodinách tělesné výchovy, nebo po škole. Každý pohyb se počítá a pomáhá předcházet budoucím zdravotním problémům.“
Pro zajištění zdravého vývoje dětí je klíčové, aby se prevence stala součástí školních programů a aby rodiče i učitelé spolupracovali na tom, aby děti měly dostatek pohybu a správné návyky, které je ochrání před zdravotními komplikacemi.