Německo je známé jako země piva, kde se každoročně konají slavné festivaly, jako je Oktoberfest, a kde je výroba a konzumace piva součástí národní identity. Nicméně, německé pivovary čelí v poslední době vážným problémům, které ohrožují jejich budoucnost. Podle statistik Svazu německých pivovarů (Deutscher Brauer-Bund) se v roce 2023 prodalo v Německu pouze 8,7 miliardy litrů piva, což je nejméně od sjednocení země v roce 1990. To představuje pokles o 5,5 procenta oproti roku 2022, kdy se prodalo 9,2 miliardy litrů piva.
Jedním z hlavních důvodů poklesu prodeje piva v Německu je pandemie koronaviru, která zasáhla celý svět v roce 2020. Kvůli opatřením na omezení šíření viru byly uzavřeny restaurace, bary, hotely a další zařízení, kde se obvykle pije pivo. Také byly zrušeny nebo omezeny veřejné akce, jako jsou sportovní utkání, koncerty, karnevaly a samozřejmě Oktoberfest, který se v roce 2020 nekonal poprvé od druhé světové války. Tyto faktory vedly k tomu, že lidé pili méně piva, neboť jim chyběly příležitosti k sociálnímu setkávání a oslavám.
Podle Svazu německých pivovarů se v roce 2023 prodalo v Německu pouze 1,9 miliardy litrů piva v gastronomii, což je o 56 procent méně než v roce 2019, kdy se prodalo 4,4 miliardy litrů piva. Naopak se zvýšil prodej piva v obchodech a supermarketech, kde se prodalo 6,8 miliardy litrů piva, což je o 2,4 procenta více než v roce 2019. Nicméně, tento nárůst nebyl dostatečný na to, aby vykompenzoval propad v gastronomii.
Německé pivovary také trpěly tím, že nemohly vyvážet své produkty do zahraničí, kde byla poptávka po pivu také ovlivněna pandemií. V roce 2023 se vyvezlo z Německa pouze 1,2 miliardy litrů piva, což je o 10,5 procenta méně než v roce 2019, kdy se vyvezlo 1,3 miliardy litrů piva. Největšími odběrateli německého piva byly Itálie, Čína, Francie, Velká Británie a Spojené státy.
Dalším faktorem, který má negativní dopad na německé pivovary, jsou klimatické změny, které ovlivňují produkci a kvalitu surovin potřebných k výrobě piva, jako jsou ječmen, chmel a voda. Podle studie z roku 2018, kterou provedli vědci z Číny, Spojených států a Velké Británie, by mohly klimatické změny způsobit pokles produkce ječmene až o 17 procent do konce století, což by vedlo k nedostatku a zdražení piva. Německo by bylo jednou z nejpostiženějších zemí, kde by se cena piva mohla zvýšit až o 300 procent.
Kromě toho se mění také spotřebitelské preference a chování, což odráží nové trendy a hodnoty. Někteří lidé se rozhodli omezit nebo zanechat konzumaci alkoholu z důvodů zdraví, životního stylu nebo náboženství. Jiní lidé preferují alternativní nápoje, jako jsou víno, míchané nápoje, nealkoholické pivo, energetické nápoje nebo káva. Také se zvyšuje poptávka po pivu s nižším obsahem alkoholu, bezlepkovém pivu, organickém pivu nebo pivu s různými příchutěmi a ingrediencemi.
Německé pivovary se snaží přizpůsobit se těmto změnám a nabídnout svým zákazníkům nové a zajímavé produkty, které by je zaujaly a uspokojily jejich potřeby. Například, v roce 2020 se v Německu prodalo 1,1 milionu hektolitrů nealkoholického piva, což je o 5,9 procenta více než v roce 2019. Také se zvýšil podíl malých a středních pivovarů, které se specializují na výrobu kraftového piva, regionálního piva nebo piva s tradičními recepturami.