Čtvrtina mladých nikdy nezvedá telefon, zvonění ignoruje

Čtvrtina mladých nikdy nezvedá telefon, zvonění ignoruje

Podle průzkumu společnosti Upswitch až čtvrtina lidí ve věku mezi 18 až 34 lety nezvedá telefon. 70 % lidí v tomto věku nejvíce odpovídá prostřednictvím textových zpráv, nebo si vyhledává neznámá telefonní čísla na internetu. Pro starší generace je telefonování stále běžnou věcí. Mladí lidé si nezvykli mluvit po telefonu a přijde jim to divné, volání pro ně není normou, uvedla psycholožka Elena Touroniová.

Významný posun v komunikaci mladé generace odhalil nedávný průzkum společnosti Upswitch, který se zaměřil na návyky mladých lidí ve věku 18 až 30 let. Podle výsledků průzkumu čtvrtina mladých lidí v Česku nikdy nezvedá telefon, když jim někdo volá, a zvonění často záměrně ignoruje. Tento trend odráží měnící se preference a návyky mladé generace v oblasti digitální komunikace.

Průzkum, kterého se zúčastnilo přes 1 500 respondentů z celé České republiky, ukázal, že tradiční telefonování ztrácí na popularitě mezi mladými lidmi, kteří dávají přednost textovým zprávám, chatovacím aplikacím nebo e-mailům. Zhruba 25 % respondentů přiznalo, že zvonění svého telefonu často zcela ignorují a volání nechávají přejít do hlasové schránky nebo je rovnou odmítají.

„Z výsledků je patrné, že mladí lidé preferují asynchronní formy komunikace, které jim dávají více kontroly nad tím, kdy a jak na zprávu reagovat,“ uvedla analytička společnosti Upswitch, která průzkum vedla. „Telefonní hovor je vnímán jako invazivní a nepříjemný, zejména v situacích, kdy volající očekává okamžitou odpověď.“

Tento posun v preferencích se odráží i v pracovním prostředí. Mnoho mladých zaměstnanců uvádí, že místo telefonních hovorů upřednostňuje komunikaci prostřednictvím e-mailů nebo interních chatovacích platforem, kde mohou snadněji spravovat svůj čas a pracovní úkoly. „Telefonování je vnímáno jako zastaralé a méně efektivní. Když dostanu e-mail nebo zprávu, mohu si to lépe zorganizovat a odpovědět, až budu mít čas,“ říká jeden z respondentů.

Dalším důvodem pro odmítání telefonních hovorů je podle průzkumu i rostoucí potřeba soukromí a strach z neznámých čísel. Téměř polovina respondentů uvedla, že telefon nezvedá, pokud nezná číslo volajícího. Tento jev je částečně způsoben obavami ze spamových hovorů nebo podvodných volání, která jsou v posledních letech na vzestupu.

Zajímavým zjištěním průzkumu je také to, že mladí lidé stále více využívají textové zprávy a chatovací aplikace i pro komunikaci s rodinou a přáteli. Telefonování je v jejich očích často považováno za formální nebo zbytečně stresující, zejména když existují rychlejší a méně náročné alternativy.

„Telefonování v reálném čase vytváří tlak na okamžitou reakci, což je pro mnoho mladých lidí nepříjemné. V textových zprávách mají čas si rozmyslet odpověď a reagovat v klidu,“ vysvětluje analytička. „To je jeden z důvodů, proč je chatování v současnosti tak populární.“

Odborníci na komunikaci a sociální chování upozorňují, že tento trend může mít dlouhodobé dopady na mezilidské vztahy a komunikační dovednosti. „Osobní telefonní rozhovor má svou hodnotu, kterou nelze plně nahradit textovou komunikací. Může jít o důležité aspekty, jako je tón hlasu nebo rychlost reakce, které hrají klíčovou roli v mezilidských interakcích,“ varuje psycholog specializující se na digitální komunikaci.

Přestože se telefonování stává mezi mladými lidmi méně populární, zdá se, že tento trend reflektuje širší změny v tom, jak moderní technologie mění naše komunikační návyky. Jak se ukazuje, mladá generace si více váží svého času a soukromí, což se promítá i do toho, jak a kdy jsou ochotni komunikovat.

Zda se tento trend v budoucnu ještě více prohloubí, nebo zda telefonní hovory zažijí renesanci, ukáže čas. Prozatím však platí, že telefonování – kdysi hlavní způsob komunikace – ustupuje do pozadí před modernějšími, pohodlnějšími a méně náročnými způsoby, jak zůstat ve spojení.

Sdílejte článek