Která je levá? Se zelenáči je čím dál větší boj, shodují se majitelé autoškol

Která je levá? Se zelenáči je čím dál větší boj, shodují se majitelé autoškol

V posledních letech se české autoškoly potýkají nejen s rostoucími náklady, ale také s novými výzvami spojenými s výukou mladé generace budoucích řidičů. Ceny za kurzy v autoškolách prudce vzrostly – zatímco dříve se standardní kurz na získání řidičského oprávnění dal pořídit kolem deseti tisíc korun, dnes se tato částka často pohybuje i kolem dvaceti tisíc a více. Majitelé autoškol to přičítají nejen inflaci a rostoucím nákladům na provoz, ale také změnám ve způsobu výuky, které jsou často vyvolány změnami v chování a přístupu mladých lidí.

„Cena kurzů musela jít nahoru, jinak bychom nemohli pokrýt rostoucí náklady,“ vysvětluje Jan Novák, majitel autoškoly v Praze. „Cena pohonných hmot, údržba vozidel, nájem prostor a mzdy instruktorů – to všechno letí vzhůru. Není to jen o tom, že bychom chtěli vydělat více peněz, ale o tom, že musíme pokrýt všechny výdaje.“

Nicméně vyšší náklady nejsou jediným problémem, s nímž se autoškoly potýkají. Mnoho majitelů a instruktorů zmiňuje, že práce s dnešní generací mladých lidí, kteří se učí řídit, je čím dál náročnější. Jedním z hlavních důvodů je nedostatek základních dovedností a orientace, které byly dříve samozřejmostí.

„Je čím dál běžnější, že mladí lidé nevědí, která ruka je levá a která pravá,“ říká s nadsázkou další z instruktorů, Pavel Švec z Brna. „To samozřejmě ztěžuje orientaci při řízení, když říkáte ‚odbočte vlevo‘ a student váhá, kterou stranu vlastně myslíme.“

Dalším problémem je podle instruktorů nedostatečná koncentrace a neschopnost zvládat stresové situace na silnici. „Vidíme, že mladí lidé často tráví spoustu času u počítačů a mobilních telefonů, což vede k problémům se soustředěním,“ pokračuje Švec. „Není výjimkou, že student se na křižovatce doslova ‚zasekne‘ a neví, jak reagovat. To nás pak nutí věnovat více času základní výuce, což samozřejmě zvyšuje náklady na kurzy.“

Zatímco dříve byla praxe s vozidlem často doplňována zkušenostmi získanými z jízdy na kole nebo motocyklu, dnes je tomu naopak. „Mladí lidé často nemají žádné zkušenosti s ovládáním vozidla, a to i na základní úrovni. Řada z nich nikdy neseděla ani na kole,“ dodává Novák. „To vše ztěžuje jejich adaptaci na provoz a řízení jako takové.“

Někteří majitelé autoškol také upozorňují na změny v legislativě a požadavcích na výuku, které mohou být pro instruktory frustrující. „Požadavky na to, co všechno musí být v kurzu obsaženo, se neustále mění a roste. To nás nutí investovat více času a zdrojů do každého studenta,“ uvádí majitel autoškoly v Ostravě, který si přál zůstat v anonymitě. „Navíc je tu tlak na to, aby všichni studenti prošli bez ohledu na to, zda skutečně zvládají řízení.“

Navzdory těmto výzvám však mnoho autoškol stále věří v důležitost kvalitní výuky a snaží se přizpůsobit novým podmínkám. „Musíme si uvědomit, že autoškola je první krok k zodpovědnosti na silnici,“ uzavírá Novák. „Je na nás, abychom budoucí řidiče připravili co nejlépe, i když to někdy znamená bojovat s většími překážkami.“

Pro mladé lidi se tak kurzy řízení stávají nejen investicí do budoucnosti, ale také výzvou, která vyžaduje více než jen zaplacení kurzu. Majitelé autoškol se shodují, že úspěch v získání řidičského oprávnění bude v budoucnu stále více záviset na individuální snaze a odhodlání každého studenta zvládnout nástrahy silničního provozu.

Sdílejte článek