Spor o plány na ponechání olympijských kruhů na Eiffelově věži

Spor o plány na ponechání olympijských kruhů na Eiffelově věži

Paříž, 2. září 2024 – Pařížská starostka Anne Hidalgo vyvolala vlnu diskusí poté, co oznámila svůj záměr ponechat olympijské kruhy na Eiffelově věži i po skončení letních olympijských her. Tento krok, který podporuje i Mezinárodní olympijský výbor (MOV), rozděluje veřejnost a odborníky na ochranu památek.

Hidalgo během víkendu pro francouzský deník Ouest-France uvedla: „Rozhodnutí je na mně a mám souhlas MOV, takže ano, kruhy zůstanou na Eiffelově věži.“ Původně se očekávalo, že symbolické kruhy budou odstraněny po skončení paralympijských her, tedy po 8. září.

Olympijské kruhy, které jsou 29 metrů široké, 15 metrů vysoké a váží 30 tun, byly na Eiffelovu věž instalovány před začátkem olympijských her 26. července. Starostka však nyní plánuje, aby byly nahrazeny lehčí verzí, která by na věži mohla zůstat natrvalo.

Rozdělená veřejnost a kritika

Reakce na tento návrh jsou různé. Zatímco někteří Pařížané i turisté tento krok podporují a tvrdí, že kruhy dodávají věži novou barevnost, jiní, včetně ochránců kulturního dědictví, jsou ostře proti. Podle nich by ponechání olympijských kruhů „znesvětilo“ ikonickou památku francouzské metropole.

„Eiffelova věž je nádherná, kruhy jí dodávají barvu. Je pěkné ji takhle vidět,“ řekla pro server France Bleu mladá žena jménem Solène. Naopak místní obyvatel Manon uvedl: „Je to historická památka, proč ji znesvěcovat kruhy? Olympiáda skončila, měli bychom věž vrátit do původního stavu.“

Na sociálních sítích se objevily také názory, že by starostka měla svůj záměr nejprve konzultovat s obyvateli města. Uživatel Christophe Robin na platformě X připomněl, že Eiffelova věž byla v letech 1925-36 využívána pro reklamu na automobilku Citroën, což je příklad, kdy byla věž také upravena pro komerční účely.

Kontroverzní rozhodnutí starostky

Anne Hidalgo, která vede Paříž od roku 2014, je známá svými odvážnými a často kontroverzními reformami. Pod jejím vedením bylo mnoho pařížských ulic, včetně nábřeží Seiny, přeměněno na pěší zóny. Loni například přesvědčivě vyhrála městské referendum, kterým se zakázal pronájem elektrických skútrů, ačkoliv se referenda zúčastnilo jen méně než 8 % oprávněných voličů.

V únoru letošního roku Hidalgo opět triumfovala, když Pařížané schválili výrazné zvýšení parkovacích poplatků pro sportovní užitková vozidla (SUV). Tento krok však čelil kritice jak ze strany řidičských skupin, tak opozice, která tvrdila, že klasifikace SUV je zavádějící, protože postihuje i rodinné automobily.

Nedlouho před zahájením pařížské olympiády Hidalgo spolu s dalšími představiteli skočila do Seiny, aby dokázala, že je řeka bezpečná ke koupání – další příklad jejích odvážných veřejných akcí.

Zda se však její plán ponechat olympijské kruhy na Eiffelově věži setká s dlouhodobým souhlasem veřejnosti, zůstává otázkou. Paříž, známá svou bohatou historií a kulturním dědictvím, je městem, kde každá změna týkající se ikonických památek vyvolává silné emoce.

Sdílejte článek