Poslední česká úzkokolejná trať s pravidelným provozem, která spojuje Třemešnou a Osoblahu, mění svého provozovatele. Novým správcem této historické trati se stává společnost Osoblažské úzkorozchodné dráhy, kterou založily obce ležící podél trati. Zástupci obcí zdůraznili, že pro cestující se změny prakticky neprojeví, jízdní řád zůstane nezměněn.
Osoblažská úzkokolejná dráha, která byla uvedena do provozu na přelomu 19. a 20. století, se stala významným dopravním spojením pro obyvatele regionu. Trať je oblíbená nejen mezi místními, ale také mezi turisty, kteří ji využívají k objevování malebné krajiny Osoblažska. Vzhledem k historickému významu a kulturnímu dědictví, které tato dráha představuje, se obce rozhodly převzít její provoz do vlastních rukou.
Podle vyjádření starosty Třemešné, jednoho z iniciátorů změny, je cílem nového provozovatele zajistit udržitelnost a rozvoj této unikátní dopravy. „Naším záměrem je zachovat tradici úzkokolejných drah a zároveň přizpůsobit provoz moderním potřebám cestujících,“ uvedl starosta. Zástupci obcí se shodují, že změna provozovatele přinese nové možnosti pro rozvoj turistického ruchu a přilákání návštěvníků do regionu.
Zároveň byla zdůrazněna kontinuita v provozu. Jízdní řád, který byl dosud v platnosti, zůstane beze změny. To znamená, že cestující si nebudou muset zvykat na nové časy odjezdů nebo příjezdů. „Cestující se nemusí obávat žádných komplikací, vše zůstává tak, jak byli zvyklí,“ dodal starosta. Nový provozovatel plánuje také zachovat stávající ceny jízdného a nabídnout cestujícím stejné služby, na které byli doposud zvyklí.
Osoblažské úzkorozchodné dráhy se zaměří na zlepšení služeb a rozšíření nabídky pro cestující. V plánu je například zavedení tematických jízd a akcí, které by měly přilákat více návštěvníků. Zástupci obcí věří, že tyto aktivity pomohou zvýšit povědomí o úzkokolejné dráze a podpoří místní ekonomiku.
Historie úzkokolejných tratí v České republice sahá až do konce 19. století, kdy byly vybudovány jako efektivní způsob dopravy v oblastech s těžkým terénem. Osoblažská trať, dlouhá přibližně 25 kilometrů, byla postavena v roce 1898 a od té doby slouží jako důležitý spoj mezi Třemešnou a Osoblahou. V současnosti je jedinou úzkokolejnou tratí v České republice s pravidelným provozem.
Nový provozovatel se také zaměří na údržbu a modernizaci vozového parku. Vzhledem k tomu, že většina vozidel je historických, bude kladen důraz na jejich zachování a opravy. Zároveň se plánuje pořízení nových vozidel, která by splňovala moderní standardy a zároveň byla šetrná k životnímu prostředí.
Změna provozovatele je také příležitostí pro spolupráci s místními podnikateli a organizacemi. Zástupci obcí vyjádřili zájem o zapojení místních firem do provozu a údržby dráhy, což by mohlo přinést další pracovní příležitosti a podpořit regionální rozvoj. „Chceme, aby úzkokolejná dráha byla součástí života v regionu a přispěla k jeho rozvoji,“ uvedl starosta.
Vzhledem k tomu, že úzkokolejná trať má silné historické a kulturní vazby, plánují obce také spolupráci s památkovými úřady a dalšími institucemi, aby byla zachována její historická hodnota. „Naším cílem je nejen udržet provoz, ale také chránit a propagovat toto cenné kulturní dědictví,“ dodal starosta.
Změna provozovatele úzkokolejné trati mezi Třemešnou a Osoblahou je tedy krokem k zajištění jejího dlouhodobého fungování a rozvoje. Obce, které se na této iniciativě podílejí, věří, že nová správa přinese pozitivní změny a přispěje k rozvoji regionu. Cestující se mohou těšit na zachování stávajících služeb a novinky, které nový provozovatel plánuje zavést.