Automobilka Volkswagen, dlouho považovaná za pilíř německé ekonomiky a symbol technické dokonalosti, čelí jedné z největších krizí ve své historii. Zpráva o možném uzavření některých továren v Německu a rozpuštění třicetileté dohody o ochraně zaměstnanců šokovala nejen zaměstnance, ale i veřejnost. Tato krize ohrožuje nejen samotný Volkswagen, ale i stabilitu německého hospodářství.
Stávky na obzoru a propouštění zaměstnanců
V pondělí, když dělníci opouštěli hlavní bránu továrny ve Wolfsburgu, atmosféra byla ponurá. Ačkoli se zprávy o uzavření továren ještě nedostaly ke všem zaměstnancům, pocit, že něco není v pořádku, byl patrný. Jeden z dělníků popsal situaci jako „dlouhodobý úpadek nálady“, zatímco jiný zmínil „nezvykle vysokou nemocnost“, která prý souvisí se stresem a nejistotou kolem budoucnosti firmy. Zrušené směny a propouštění začínají být stále častější.
O dva dny později se na setkání v továrně ve Wolfsburgu střetli zaměstnanci a vedení společnosti. Více než 15 000 zaměstnanců, někteří přímo v hale, jiní sledující obrazovky venku, vyjádřilo svůj hněv transparenty a skandováním. „My jsme Volkswagen, vy ne!“ ozývalo se sálem, zatímco vedení společnosti sedělo u dlouhého stolu a čelilo nesouhlasu. Podle očitých svědků trvalo asi dvacet minut, než hluk utichl natolik, aby finanční ředitel VW Arno Antlitz mohl promluvit.
Antlitz přiznal, že společnost postrádá přibližně 500 000 prodaných vozů ročně, což odpovídá produkci dvou továren. „Nejde o to, že bychom měli špatné produkty nebo výkonnost. Trh prostě už neexistuje,“ řekl. Firma podle něj potřebuje jedno až dvě léta na to, aby se situace zlepšila.
Oliver Blume a tvrdá pravda o Volkswagenu
Generální ředitel skupiny Volkswagen Oliver Blume se zaměstnancům pokusil vysvětlit, že společnost žila nad své možnosti a že věci se musí změnit. Blume, rodák z Dolního Saska, si dobře uvědomuje, jak klíčový je VW pro místní ekonomiku a jak firma ovlivňuje identitu celého regionu. Během svého projevu se pokusil o osobnější tón, když přirovnal situaci firmy k „rodinnému rozpočtu“, který je na konci měsíce prázdný. Blume otevřeně přiznal, že Volkswagen dlouho spoléhal na čínský trh, který bankrotující firmu dotoval, ale tato strategie už není udržitelná.
Na druhé straně se Daniela Cavallo, předsedkyně rady zaměstnanců, postavila vedení na odpor. „My jsme rodina VW a rodina nikoho nenechává za sebou,“ prohlásila Cavallo s důrazem na to, že zaměstnanci budou „tvrdě bojovat“ proti úsporným opatřením společnosti.
Historický význam Volkswagenu
Volkswagen, založený v roce 1937 za nacistického režimu, byl původně koncipován jako výrobce levného „lidového vozu“. Během druhé světové války a v poválečném období se VW stal symbolem německé technické zdatnosti a spolehlivosti. Avšak dnes, po desítkách let dominace na trhu, čelí nejisté budoucnosti. Společnost utrpěla těžkou ránu v letech 2015–2016, kdy se provalil skandál Dieselgate, během kterého se ukázalo, že Volkswagen falšoval výsledky emisních testů, aby jeho vozy vypadaly ekologičtěji, než ve skutečnosti byly. Tento skandál stál firmu více než 30 miliard eur na odškodném a pokutách, a těžce poškodil její reputaci.
Kromě reputační ztráty měla aféra hluboký ekonomický dopad na celé Německo. Snížení daňových příjmů způsobené krizí ve Volkswagenu vedlo ke zhoršení životních podmínek v mnoha regionech. Podle Daniely Cavallo snížení příjmů z podnikových daní zasáhlo řadu obcí, které byly nuceny omezit veřejné služby, včetně pouličního osvětlení a údržby infrastruktury.
Struktura německé ekonomiky v ohrožení
Volkswagen není jen obrovským zaměstnavatelem, ale také klíčovým prvkem německého hospodářství. Jak poznamenala Gitta Connemann, členka opoziční CDU, „když VW zakašle, celé Německo dostane chřipku“. Automobilový průmysl je v Německu stále nejdůležitějším sektorem a Volkswagen je v jeho čele. Jakékoliv problémy tohoto „alfa samce“ automobilového trhu mají nevyhnutelně dopad na celé hospodářství.
Carsten Brzeski, hlavní ekonom společnosti ING, varoval, že Volkswagen je pro německou ekonomiku důležitější než veškerý zahraniční obchod s Řeckem. Vzhledem k tomu, že automobilový průmysl prochází zásadními změnami, zejména směrem k elektromobilům, se firma potýká s obrovskými výzvami.
Problémy s elektromobily a selhání managementu
Jedním z hlavních problémů, kterým Volkswagen čelí, je přechod na elektromobilitu. Společnost byla dlouho kritizována za to, že zaspala příležitost stát se lídrem na trhu s elektromobily. Zatímco čínští konkurenti již nabízejí dostupné elektrické vozy, VW teprve plánuje uvést na trh svůj první levný model, který ale nebude vyráběn v Německu, nýbrž na Pyrenejském poloostrově. Helena Wisbert z Centra pro automobilový výzkum v Duisburgu uvedla, že „z čistě ekonomického hlediska existuje stále méně argumentů pro výrobu v Německu“.
Budoucnost Volkswagenu a Německa
Volkswagen se ocitá na křižovatce a jeho budoucnost je velmi nejistá. Není to jen o zaměstnancích v továrnách, ale o celých regionech, které jsou na firmě závislé. S klesajícími prodeji a nejistotou ohledně elektromobility bude společnost potřebovat zásadní změny, aby přežila.
Na setkání ve Wolfsburgu vyjádřila zástupkyně prestižního učňovského programu VW, Gianna Leo, své obavy o budoucnost mladých lidí, kteří do firmy vstupují. „Toto už není ten VW, kde jsem začínala svou kariéru,“ prohlásila a její slova byla odměněna bouřlivým potleskem.
Volkswagen, symbol německé technické síly, čelí krizi, která může mít dalekosáhlé důsledky pro celou zemi. Dokáže se firma adaptovat na nové výzvy a zachovat své místo na trhu, nebo bude její osud předzvěstí širších problémů pro německou ekonomiku?