Zápis dětí ukrajinských uprchlíků do základních škol odděleně je diskriminační, tvrdí Zajíčková

Zápis dětí ukrajinských uprchlíků do základních škol odděleně je diskriminační, tvrdí Zajíčková

Poslankyně Renáta Zajíčková (ODS) se vyjádřila k nedávnému rozhodnutí Ústavního soudu, který potvrdil, že zapisování dětí ukrajinských uprchlíků do základních škol odděleně je diskriminační. Zajíčková, která byla jednou z iniciátorek původní úpravy, respektuje rozhodnutí soudu, avšak upozorňuje na možné negativní důsledky pro ředitele škol a zřizovatele, kteří nyní ztratili nástroj pro efektivnější modelování vzdělávání na svém území.

Zajíčková v rozhovoru pro Interview Plus zdůraznila, že školství by mělo být vnímáno prismatem dítěte. Podle ní je důležité, aby se vzdělávací systém přizpůsobil potřebám všech dětí, včetně těch, které přišly z Ukrajiny v důsledku válečných událostí. „Musíme se snažit o integraci a podporu dětí, které se ocitly v nové situaci. Je to pro ně náročné a my bychom měli být schopni jim poskytnout co nejlepší podmínky pro vzdělávání,“ uvedla Zajíčková.

V souvislosti s tímto tématem ministr školství Petr Plaga vyjádřil potřebu zajistit klid a pohodlí pro učitele, kteří se v současné době potýkají s mnoha výzvami. Podle něj je důležité, aby učitelé měli dostatečné zdroje a podporu, aby mohli efektivně pracovat s různorodými skupinami žáků. Plaga rovněž podotkl, že situace v českém školství se mění a je nutné se přizpůsobit novým podmínkám, které vyplývají z migrace a změn v demografické struktuře populace.

Ústavní soud se ve svém rozhodnutí zabýval otázkou, zda je zapisování dětí ukrajinských uprchlíků do škol odděleně od ostatních dětí v souladu s ústavními právy. Soud konstatoval, že takovéto rozdělení může vést k diskriminaci a segregaci, což je v rozporu s principy rovnosti a nediskriminace zakotvenými v českém právním řádu. Tento verdikt vyvolal širokou diskusi o tom, jakým způsobem by mělo být vzdělávání uprchlíků organizováno.

Zajíčková se domnívá, že rozhodnutí soudu, ačkoliv je právně podložené, může mít negativní dopady na schopnost škol a jejich ředitelů reagovat na specifické potřeby dětí. „Soud nám vzal možnost flexibilně reagovat na situaci a přizpůsobit vzdělávací proces tak, aby vyhovoval potřebám dětí, které k nám přicházejí,“ řekla Zajíčková.

Ministr Plaga se také vyjádřil k otázce financování školství v souvislosti s přijetím ukrajinských dětí. Podle něj je nutné zajistit dostatečné finanční prostředky pro školy, které se musí vypořádat s nárůstem počtu žáků a různými vzdělávacími potřebami. Plaga zdůraznil, že vláda pracuje na tom, aby školám poskytla potřebnou podporu a zdroje, které jim umožní efektivně vzdělávat všechny děti, včetně těch, které přišly z Ukrajiny.

Zajíčková rovněž upozornila na důležitost spolupráce mezi školami a neziskovými organizacemi, které se zabývají integrací uprchlíků. Podle ní je klíčové, aby školy měly přístup k odborné pomoci a podpoře, která jim pomůže lépe porozumět potřebám dětí z různých kulturních a jazykových prostředí. „Je důležité, abychom vytvořili prostředí, kde se všechny děti budou cítit vítány a kde budou mít možnost se rozvíjet,“ dodala Zajíčková.

V reakci na rozhodnutí Ústavního soudu se také objevily názory, že by mělo být zavedeno více programů zaměřených na integraci dětí uprchlíků do českého vzdělávacího systému. Někteří odborníci navrhují, aby se do školních osnov zařadily předměty, které by pomohly dětem lépe porozumět české kultuře a jazyku. Tím by se mohlo předejít případné segregaci a usnadnit integraci dětí do kolektivu.

Zajíčková se domnívá, že je důležité, aby se na školství pohlíželo jako na systém, který musí reagovat na aktuální potřeby společnosti. „Musíme se zaměřit na to, jak vytvořit školství, které bude inkluzivní a které bude schopno reagovat na měnící se podmínky a potřeby dětí,“ uzavřela Zajíčková.

Ministr Plaga a poslankyně Zajíčková se shodují na tom, že v současné době je klíčové zajistit, aby učitelé měli potřebnou podporu a aby se vzdělávací systém dokázal přizpůsobit novým výzvám, které přináší situace na Ukrajině a s ní spojená migrace. Očekává se, že tato témata budou i nadále v centru pozornosti jak ministerstva školství, tak i dalších institucí, které se zabývají vzděláváním a integrací dětí.

Sdílejte článek