Vince Zampella tragicky zemřel při nehodě: Smrt tvůrce Call of Duty otřásla herním světem

Vince Zampella tragicky zemřel při nehodě: Smrt tvůrce Call of Duty otřásla herním světem

Ve svátečním období krátce před Vánoci 2025 zasáhla herní svět a širší komunitu technologických fanoušků tragičná zpráva o smrti Vince Zampelly, jednoho z nejvlivnějších tvůrců videoher moderní doby. Zampella, americký designér videoher a klíčová postava za vznikem série Call of Duty, Titanfall či Apex Legends, zemřel 21. prosince 2025 ve věku 55 let při autonehodě v oblasti Los Angeles.

Dle oficiálních informací se nehoda stala v pohoří San Gabriel na silnici Angeles Crest Highway, když vozidlo, které Zampella řídil, vyjelo z vozovky a narazilo do betonové bariéry. Následně se vůz ocitl v plamenech. Zampella zemřel na místě a s ním i druhá osoba, spolujezdec, který byl z vozu vymrštěn a později podlehl zraněním v nemocnici.

Herní průmysl, jehož byl Zampella jedním z pilířů, reaguje na smrt tvůrce s hlubokým zármutkem. Jeho odkaz, který ovlivnil generace hráčů i vývojářů, je nyní téměř okamžitě připomínán v srdcích lidí na celém světě.


Kdo byl Vince Zampella

Vince Zampella (Vincent Walter Zampella II, 1. října 1970 – 21. prosince 2025) patřil mezi tvůrce, kteří v 21. století zásadně proměnili podobu videoherního průmyslu. Jeho začátky sahají k práci u různých firem, kde postupně získával zkušenosti s designem a produkcí her. V roce 2002 spoluzaložil studio Infinity Ward, kde společně s kolegy vytvořil v roce 2003 první díl Call of Duty – titul, který se později stal jednou z největších herních franšíz všech dob.

Pod jeho vedením se Call of Duty brzy proměnila z relativně malé válečné střílečky ve světový fenomén, který prodal stovky milionů kopií po celém světě. Série nastavila laťku pro první osobní střílečky a ovlivnila nejen hry, ale i celé kulturní povědomí o tento herní žánr.

Po odchodu z Infinity Ward v roce 2010 Zampella pokračoval ve své kariéře a spoluzaložil Respawn Entertainment – studio, které stojí za úspěchy jako Titanfall, Apex Legends a dvoudílnou sérií Star Wars Jedi. V posledních letech byl rovněž spjat s vývojem série Battlefield, kterou vedl v rámci své role v Electronic Arts.


Jak se stala nehoda

Podle dostupných zpráv nehoda nastala v poledních hodinách 21. prosince, kdy vozidlo, které Zampella řídil, sjelo ze silnice a narazilo do betonového svodidla. Kalifornská dálníční policie uvedla, že vozidlo následně začalo hořet. Není zatím známo, co přesně předcházelo ztrátě kontroly nad vozidlem – zda byla příčinou nepřiměřená rychlost, technická závada, nebo jiný faktor; vyšetřování stále probíhá.

Spolujezdec byl vymrštěn z vozidla a později zemřel v nemocnici. Jména obou obětí nebyla zveřejněna, dokud úřady neoznámí jejich rodinám.

Společnost Electronic Arts, pod jejíž hlavičkou Zampella působil jako vedoucí série Battlefield, vydala oficiální prohlášení, ve kterém jej označila za „přítele, kolegu, lídra a vizionářského tvůrce, jehož vliv na herní průmysl byl hluboký a dalekosáhlý“.


Zampella byl nejen populárním kreativcem, ale i osobností, která se nebála jít proti zavedeným praktikám a posouvat hranice herního designu. Jeho práce přinesla nové standardy v narativu, multiplayerových mechanikách a tomu, jak se hráči po celém světě spojují přes online hraní.

Série Call of Duty prodala více než 500 milionů kopií po celém světě a stala se jedním z nejziskovějších herních titulů všech dob. Tento úspěch sám o sobě by stačil, aby Zampellovo jméno zůstalo navždy zapsáno v herní historii.

Další tituly, kterých se dotkl – Titanfall, Apex Legends, Star Wars Jedi – rozšířily jeho vliv do dalších žánrů a podpořily vznik komunit, které nadále rostou. Jeho přístup k designu, kde důraz kladl na inovaci i na týmovou kreativitu, inspiroval celou generaci vývojářů.

Sdílejte článek