Alain Delon: Konec legendy, která zanechala nesmazatelnou stopu ve světové kinematografii

Alain Delon: Konec legendy, která zanechala nesmazatelnou stopu ve světové kinematografii

Alain Delon, ikona francouzské kinematografie, zemřel ve věku 88 let. Byl jedním z největších filmových hvězd 60. a 70. let, známý svou charismatickou a tajemnou osobností, která okouzlovala diváky po celém světě. Jeho smrt znamená konec jedné éry, která se nesmazatelně zapsala do dějin evropského filmu. Alain Delon zemřel 21. srpna 2024 ve svém domě v Douchy, obklopen svou rodinou,.

Dětství a dospívání: Cesta ke slávě

Alain Delon se narodil 8. listopadu 1935 ve Sceaux, předměstí Paříže, do rodiny s komplikovanými vztahy. Jeho rodiče se rozvedli, když mu byly pouhé čtyři roky, a on byl poslán do pěstounské péče. Toto období bylo pro Delona velmi obtížné a poznamenalo ho na celý život. Často byl popisován jako problematické dítě, které se opakovaně dostávalo do konfliktů se školní autoritou, a nakonec byl několikrát vyloučen ze školy.

Ve věku 17 let se Delon připojil k francouzskému námořnictvu a byl nasazen do Indočínského konfliktu. Tato zkušenost jej hluboce ovlivnila, ale po návratu do Francie zjistil, že jeho skutečnou vášní je herectví. V Paříži se živil různými zaměstnáními, včetně práce jako číšník a nosič na trhu, než se dostal k herectví, které se mělo stát jeho osudem.

Zářící hvězda francouzského filmu: Umělecká kariéra

Alain Delon poprvé vstoupil do světa filmu v roce 1957, kdy debutoval ve filmu Quand la femme s’en mêle (Když se žena vmísí). Byl to začátek kariéry, která se měla stát legendární. Skutečného uznání se mu dostalo v roce 1960 s filmem Na plném slunci (Plein Soleil), kde ztvárnil roli vraha snažícího se převzít identitu své oběti. Tento snímek mu otevřel dveře ke spolupráci s předními režiséry, jako byl Luchino Visconti.

Delonova role v Rocco a jeho bratři (1960) a následně v Leopardovi (1963), oba filmy režírované Viscontim, jej katapultovaly na vrchol evropské kinematografie. Za roli v Leopardovi získal Zlatou palmu na filmovém festivalu v Cannes a stal se mezinárodní hvězdou.

Jeho role v Samurajovi (1967) od režiséra Jeana-Pierra Melvillea, kde hrál chladnokrevného nájemného vraha, je považována za jednu z jeho nejlepších. V 60. a 70. letech Delon spolupracoval s režiséry, jako byli René Clément a Joseph Losey, a vytvořil několik nezapomenutelných rolí, které se staly klasikami světové kinematografie.

Delon se neomezoval pouze na francouzské filmy; hrál také v anglicky mluvených produkcích, například v The Yellow Rolls-Royce (1964) nebo Red Sun (1971), ale nikdy nedosáhl takového úspěchu jako v evropské kinematografii.

Kontroverze a osobní život: Milovaný i nenáviděný

Alain Delon byl nejenom hereckou legendou, ale také kontroverzní osobností. Jeho politické názory, zejména podpora Jean-Marie Le Pen, z francouzské krajně pravicové strany Front National, vyvolaly mnoho kontroverzí. Delon také otevřeně hovořil o své podpoře trestu smrti a vystupoval proti manželství osob stejného pohlaví, což vyvolalo kritiku z řad veřejnosti i médií.

Markovicova aféra: Tajemství, skandál a spekulace

Jeho osobní život byl plný skandálů a neustále plnil stránky bulvárních časopisů. V roce 1968 se Delon ocitl uprostřed sexuálního, drogového a vražedného skandálu známého jako Markovicova aféra, přestože nebyl nikdy obviněn.

Markovicova aféra je jedním z nejznámějších a nejkontroverznějších skandálů ve Francii 60. let 20. století, který otřásl nejen světem francouzského showbyznysu, ale také politiky. Hlavním aktérem tohoto příběhu byl Stevan Marković, srbský bodyguard a osobní asistent slavného francouzského herce Alaina Delona.

Stevan Marković, původem ze Srbska, se přistěhoval do Francie, kde se postupně zapojil do světa francouzského showbyznysu. Brzy se stal blízkým spolupracovníkem Alaina Delona, jednoho z největších idolů té doby. Marković se stal Delonovým osobním asistentem a bodyguardem, ale jejich vztah se zdál být více než jen pracovním. Marković byl také blízkým přítelem Delonovy manželky Nathalie, což vedlo ke spekulacím o možném milostném trojúhelníku.

V roce 1968 byl Stevan Marković nalezen mrtvý na předměstí Paříže. Jeho tělo bylo objeveno v pytli na odpadky poblíž Saint-Germain-en-Laye, což šokovalo celou Francii. Tato brutální vražda okamžitě přilákala pozornost médií a veřejnosti, a to zejména kvůli spojení s Alainem Delonem.

Vyšetřování rychle ukázalo, že Marković se mohl zaplést do světa sexu, drog a vysoké společnosti. Marković údajně shromažďoval kompromitující materiály na významné osobnosti, včetně politiků a členů showbyznysu. Některé spekulace tvrdily, že tyto materiály zahrnovaly fotografie a videozáznamy sexuálních orgií, do kterých měli být zapojeni vlivní lidé, což mohlo vést k jeho vraždě.

Alain Delon byl okamžitě spojován s případem kvůli jeho blízkému vztahu s Markovićem. Během vyšetřování se objevily spekulace, že Delon mohl být do vraždy nějakým způsobem zapleten. Důkazy však nebyly dostatečné, a herec nikdy nebyl obviněn. Navzdory tomu byl tento skandál obrovskou ranou pro jeho reputaci.

Aféra však zasáhla i do politických sfér. Bratr Stevana Markoviće, Aleksandar, totiž veřejně obvinil tehdejšího francouzského premiéra Georges Pompidoua a jeho manželku Claude z účasti na sexuálních orgiích, které měly být zaznamenány na kompromitující materiály, které Marković údajně vlastnil. Tyto obvinění byla politicky motivovaná a měla za cíl zdiskreditovat Pompidoua před prezidentskými volbami v roce 1969.

Markovicova aféra zůstala nedořešená a její skutečné pozadí zůstává dodnes zahaleno tajemstvím. Skandál měl obrovský dopad na veřejné mínění a otřásl francouzskou společností, která byla fascinována příběhem plným sexu, násilí a moci.

Pro Alaina Delona znamenala Markovicova aféra těžkou ránu, která na dlouho poškodila jeho image. Přesto se herec dokázal zotavit a pokračovat ve své úspěšné kariéře, i když tento skandál zůstává jedním z nejtemnějších bodů jeho života.

Komplikované vztahy s dětmi i rodiči

Alain Delon, charismatická ikona francouzského filmu, byl nejen talentovaným hercem, ale také mužem, jehož osobní život byl plný složitých a často bouřlivých vztahů, a to jak s vlastními rodiči, tak i s dětmi. Tyto vztahy ho formovaly po celý život a zanechaly na něm hluboké stopy, které se odrazily jak v jeho osobním, tak i profesním životě.

Komplikované vztahy s rodiči

Jeho rodiče se rozvedli, když mu byly pouhé čtyři roky. Tato událost zásadně ovlivnila Delonovo dětství. Po rozvodu byl poslán do pěstounské péče, kde strávil několik let, což na něj zanechalo hluboký emocionální dopad.

Delon často vzpomínal na své dětství jako na dobu plnou osamělosti a pocitu opuštění. I když udržoval kontakt se svou matkou, jejich vztah byl komplikovaný. Jeho matka, která se znovu provdala, vedla vlastní život a Delon často cítil, že pro ni není prioritou. Tento pocit odcizení a nedostatečného rodinného zázemí se táhl celým jeho životem a výrazně ovlivnil jeho vnímání rodiny a vztahů.

O svém otci, Fabienovi Delonovi, mluvil Alain jen zřídka. Jejich vztah byl vzdálený a prakticky neexistoval. Fabien po rozvodu opustil rodinu a Alain s ním neměl téměř žádný kontakt. Tento chybějící otcovský vzor se mohl promítnout do Delonových vlastních rodičovských zkušeností, kdy se snažil vybalancovat svůj veřejný obraz s komplikovaným osobním životem.

Vztahy s dětmi

Alain Delon měl tři uznávané děti: syna Anthonyho z manželství s Nathalie Delon, dceru Anouchku a syna Alaina-Fabiena z pozdějšího vztahu s nizozemskou modelkou Rosalie van Breemen. Jako jeho syn je často označovaný také Arih Boulogne, který však nebyl oficiálně uznán, přestože existovaly spekulace, že Delon je jeho otcem.

Anthony Delon

Anthony, první Delonův syn, se narodil v roce 1964 z manželství s herečkou Nathalie Delon. Tento vztah byl pro Alaina velmi důležitý, ale zároveň komplikovaný. Po rozvodu rodičů vyrůstal Anthony většinou se svou matkou, což vytvořilo mezi otcem a synem určitou bariéru.

Vztah mezi Alainem a Anthonym byl často napjatý. Anthony v několika rozhovorech přiznal, že měl se svým otcem složitý vztah, plný konfliktů a nedorozumění. Alain Delon byl přísný a náročný otec, což mělo za následek, že se Anthony často cítil pod tlakem a nedostatečně oceněn. Přesto však oba muži dokázali najít společnou řeč a jejich vztah se v pozdějších letech zlepšil.

Anouchka a Alain-Fabien Delon

Anouchka a Alain-Fabien se narodili ze vztahu Alaina Delona s nizozemskou modelkou Rosalie van Breemen. Tento vztah byl pro Delona klíčový v jeho pozdějším životě, ale nakonec skončil rozchodem. Oba děti měly k Delonovi blízký vztah, ale i zde se objevily komplikace.

Anouchka, která se také věnuje herectví, měla se svým otcem blízký vztah a často se objevovala po jeho boku na veřejnosti. Alain Delon ji vždy podporoval v jejím uměleckém rozvoji a mezi nimi panovalo vzájemné porozumění.

Naopak vztah mezi Alainem Delonem a jeho synem Alainem-Fabienem byl komplikovanější. Alain-Fabien v několika rozhovorech uvedl, že se cítil ve stínu slavného otce a že jejich vztah byl často napjatý. Delonův přísný a někdy až autoritativní přístup ke svým dětem způsobil, že se Alain-Fabien často cítil nepochopený a vzdálený. Přesto se však i tento vztah postupem času zlepšil, zvláště poté, co Delon začal čelit zdravotním problémům.

Ari Boulogne

Ari Boulogne, syn německé zpěvačky a herečky Nico, byl dlouho považován za Delonova nemanželského syna, přestože herec nikdy oficiálně nepřiznal otcovství. Ari byl vychováván Delonovou matkou Édith, což vyvolávalo další spekulace o jeho skutečném otcovství.

Poslední léta a odchod do ústraní

V posledních letech Delonova kariéra postupně utichala. Po mrtvici v roce 2019 se jeho zdravotní stav zhoršil a herec se stáhl do ústraní ve svém domě v Douchy, kde žil obklopen svými dětmi a blízkými. Delon se přesto objevil na veřejnosti, aby převzal čestnou Zlatou palmu na filmovém festivalu v Cannes v roce 2019, což bylo jeho poslední významné vystoupení.

Ve svém emocionálním projevu na festivalu v Cannes uvedl: „Odcházím, ale neodejdu bez toho, abych vám poděkoval.“ Tento výrok byl mnohými vnímán jako jeho rozloučení s filmovým světem, který tolik miloval a zároveň jej kritizoval za komercializaci a ztrátu uměleckého ducha.

Odkaz a reakce na jeho smrt

Smrt Alaina Delona zasáhla nejenom jeho rodinu, ale i celé Francii. Francouzský prezident Emmanuel Macron ho označil za „francouzský monument“ a vzdal mu hold za jeho „legendární role, které rozproudily sny celého světa“. Francouzská herečka Brigitte Bardot, Delonova dlouholetá přítelkyně, prohlásila, že jeho smrt zanechala „obrovskou prázdnotu, kterou nic a nikdo nedokáže zaplnit“.

Tributy a vzpomínky na Delona okamžitě zaplnily sociální sítě a francouzská média se plně věnovala připomínání jeho bohaté kariéry a života. Jeho odkaz jako jednoho z největších francouzských herců všech dob bude žít dál prostřednictvím filmů, které zanechal.

Sdílejte článek