Po čtvrt století od svého ikonického vystoupení v erotickém klasiku Stanleyho Kubricka Eyes Wide Shut, kde si zahrála po boku tehdejšího manžela Toma Cruise, se Nicole Kidman vrací na filmová plátna v roli, která opět posouvá hranice. Tentokrát zazářila v hlavní roli filmu Babygirl, který měl premiéru na letošním Benátském filmovém festivalu a okamžitě si získal pozornost diváků i kritiků.
Film, který režírovala nizozemská režisérka Halina Reijn, představuje Kidman jako vlivnou generální ředitelku, která se zaplete do milostného poměru s mnohem mladším stážistou, kterého ztvárnil Harris Dickinson. V roli manžela Kidman se objevil Antonio Banderas. Babygirl je jedním z mnoha titulů na letošním festivalu, které jasně ukazují, že po letech zdrženlivosti se erotika na filmová plátna opět vrací.
„Babygirl je zjevně o sexu, touze, o vnitřních myšlenkách, tajemstvích, manželství, pravdě, moci a souhlasu,“ uvedla Kidman na tiskové konferenci, kde byl sex hlavním tématem. „Tento příběh je o jedné ženě a doufám, že to bude velmi osvobozující příběh. Je vyprávěn ženským pohledem, a to je to, co ho činí tak jedinečným a osvobozujícím.“
Nicole Kidman také zdůraznila, že spolupráce s Halinou Reijn byla klíčová pro její pocit bezpečí na natáčení. „Věděla jsem, že mě nebude zneužívat. Všichni jsme se o sebe velmi starali, byli jsme k sobě velmi jemní. Cítila jsem, že je to autentické, chráněné a zároveň velmi reálné.“
Antonio Banderas, který ve filmu hraje manžela Kidman, vyzdvihl odvahu režisérky, která se odvážila na plátno přinést věci, o kterých všichni přemýšlíme, ale málokdo je dokáže otevřeně vyjádřit. „Jsme v jistém smyslu vězni svých instinktů, jako zvířata,“ dodal Banderas. „Nic na přírodě není demokratické. Nikdo z nás si nevybral být člověkem. Jsme připojeni k tomu, čím jsme. A právě o tom tento film mluví s neuvěřitelnou svobodou. Jsem hrdý na to, že mohu být součástí tohoto projektu v době, kdy jsme všichni umístěni do určitých škatulek.“
Babygirl představuje výrazný odklon od puritánských filmů posledního desetiletí. Studie z roku 2019 publikovaná v Playboyi ukázala, že pouze jeden z každých 100 filmů natočených mezi roky 2010 – 2020 obsahoval sexuální scény, což bylo méně než v kterékoli dekádě od 60. let. Tento trend se však zdá být na ústupu a erotika se vrací na filmová plátna.
Festivalový ředitel Alberto Barbera potvrdil, že letos je na festivalu více erotických filmů, než očekával. „V posledních 20 letech se zdálo, že zobrazení erotiky a sexu na plátně téměř zmizelo. Bylo to jako forma absurdní autocenzury. Ale nyní je to zpět.“
Vedle Babygirl se na festivalu objevily i další snímky zaměřené na sexuální vztahy v současné době, od sadomasochismu po homosexuální vztahy. Mezi dalšími tituly jsou například Queer od Luci Guadagnina, kde Daniel Craig ztvárňuje amerického expata v Mexiku, který se zamiluje do mladšího muže. Další explicitní film je psychologický thriller Disclaimer od Alfonse Cuaróna s Cate Blanchett v hlavní roli.
Reijn, která dříve spolupracovala s režisérem Základního instinktu Paulem Verhoevenem, uvedla, že jedním z hlavních důvodů, proč natočila Babygirl, bylo upozornit na „obrovský rozdíl v prožívání orgasmu mezi muži a ženami“. Tento film je tak nejen návratem k erotice na plátnech, ale také zaměřením na ženskou perspektivu a osvobození ženské sexuality.
Babygirl přináší do kin nový vítr, který se nese na vlně větší inkluzivity a zaměření na ženskou potěchu, což je v moderní erotice stále častější jev.