Nová pravidla pro billboardy: Senátor Lochman upozorňuje na vliv lobby

Nová pravidla pro billboardy: Senátor Lochman upozorňuje na vliv lobby

V České republice se opět mění pravidla pro povolování reklamních billboardů umístěných u silnic. Tato změna vyvolává otázky ohledně dodržování zákonů a vlivu billboardové lobby na legislativní proces. Senátor Ondřej Lochman z hnutí STAN se k této problematice vyjádřil, když upozornil na možné prolobbování nových pravidel v rámci stavebního zákona.

Nová právní úprava, která se týká umístění reklamních ploch, má za cíl zjednodušit proces povolování billboardů. Podle senátora Lochmana se však objevují obavy, že tato změna může znamenat vítězství billboardové lobby, která se snaží prosadit své zájmy na úkor veřejného prostoru a bezpečnosti na silnicích. „Samozřejmě si to můžu vysvětlovat tím, že jak ke každému zákonu přicházejí asociace, jednotlivé lobby, tak se to povedlo nějakým způsobem prolobbovat kolem toho stavebního zákona,“ uvedl Lochman.

Podle odborníků na problematiku reklamy a urbanismu může mít nová pravidla negativní dopady na estetiku krajiny a bezpečnost silničního provozu. Reklamní billboardy, které jsou umístěny v blízkosti silnic, mohou odvádět pozornost řidičů a tím zvyšovat riziko dopravních nehod. Senátor Lochman také upozornil na to, že se mění vozidla a technologie, což může mít vliv na bezpečnost na silnicích. „Je důležité, aby se při změnách pravidel braly v úvahu nejen zájmy reklamních společností, ale také bezpečnost a pohodlí řidičů,“ dodal.

V minulosti se již objevily snahy o regulaci umístění billboardů, avšak mnohé z těchto iniciativ narazily na odpor ze strany billboardové lobby. Ta se snaží prosadit své zájmy prostřednictvím různých asociací a skupin, které se zabývají reklamou. Podle Lochmana je důležité, aby se veřejnost a zákonodárci zamysleli nad tím, jaký vliv mají tyto lobby na legislativní proces a jak mohou ovlivnit kvalitu života obyvatel.

V rámci nových pravidel se také očekává, že dojde k větší flexibilitě v povolování reklamních ploch. To může znamenat, že se na silnicích objeví více billboardů, což by mohlo mít dopad na vizuální vzhled krajiny. Senátor Lochman vyjádřil obavy, že se tímto způsobem ztrácí kontrola nad umístěním reklam a že se tímto krokem mohou zhoršit podmínky pro řidiče.

Ministerstvo pro místní rozvoj, které je zodpovědné za přípravu nových pravidel, uvedlo, že cílem změn je zjednodušení a zrychlení procesu povolování reklamních ploch. „Chceme, aby byl proces jasný a transparentní, a aby se zjednodušila komunikace mezi investory a úřady,“ uvedl mluvčí ministerstva. Nicméně, senátor Lochman varoval, že zjednodušení může vést k nedostatečné kontrole nad umístěním billboardů a tím pádem i k nárůstu nelegálních reklamních ploch.

Podle statistik se v České republice nachází tisíce billboardů, přičemž mnohé z nich jsou umístěny v rozporu se stávajícími předpisy. Odstraňování těchto nelegálních ploch je často složité a časově náročné. Senátor Lochman se domnívá, že nové právní úpravy by měly obsahovat jasnější mechanismy pro odstraňování nelegálních billboardů a zajištění dodržování zákonů. „Je důležité, aby se dodržovaly předpisy a aby se nelegální reklamy odstraňovaly efektivně,“ dodal.

Vzhledem k tomu, že se pravidla pro billboardy neustále mění, je otázkou, jaký dopad budou mít tyto změny na krajinu a bezpečnost silničního provozu. Senátor Lochman vyzval k veřejné diskusi o této problematice a k zapojení občanů do procesu rozhodování. „Je důležité, aby se lidé vyjadřovali k tomu, jaký prostor chtějí mít kolem sebe a jaké reklamy jsou pro ně přijatelné,“ uzavřel Lochman.

Změny pravidel pro billboardy tak vyvolávají širokou diskusi o rovnováze mezi komerčními zájmy a veřejným prostorem. S ohledem na rostoucí vliv reklamních společností a lobby se ukazuje, že otázka regulace billboardů bude i nadále aktuální a vyžaduje pozornost jak ze strany zákonodárců, tak i veřejnosti.

Sdílejte článek