Berlín, 2. září 2024 – Německá automobilka Volkswagen, která je považována za jednoho z lídrů evropského automobilového průmyslu, uvažuje o uzavření některých svých továren v Německu. Tento krok by byl první svého druhu v historii společnosti a odráží rostoucí tlak na snižování nákladů, kterému Volkswagen čelí, zejména kvůli konkurenci z Asie.
Podle informací zveřejněných v pondělí Volkswagen zvažuje uzavření jedné velké továrny na výrobu vozidel a jednoho závodu na výrobu komponentů, které považuje za zastaralé. Tento plán okamžitě vyvolal ostrý odpor ze strany odborové rady, která slíbila „zuřivý odpor“ proti těmto záměrům vedení.
Napětí mezi vedením a odbory
Plánované uzavření továren představuje první vážný konflikt mezi současným generálním ředitelem Oliverem Blumem a odbory. Blume, kterého analytici popisují jako konsenzuálního lídra, je nucen čelit silnému vlivu odborů, které mají v rámci společnosti Volkswagen značnou moc.
Daniela Cavallo, předsedkyně odborové rady Volkswagenu a členka mocného odborového svazu IG Metall, očekává, že Blume se osobně zapojí do jednání a varovala, že nadcházející středeční setkání s vedením bude pro management „velmi nepříjemné“.
Volkswagen uvedl, že je také nucen ukončit svůj program zajištění pracovních míst, který byl v platnosti od roku 1994 a který chrání zaměstnance před propouštěním až do roku 2029. O všech opatřeních bude vedení jednat s odborovou radou.
Klesající hodnota společnosti a tlak na změny
Volkswagen, který zaměstnává přibližně 680 000 lidí, se ocitá pod stále větším tlakem, aby přizpůsobil své náklady a přežil přechod na elektromobily. Automobilka se snaží ušetřit 10 miliard eur do roku 2026 v rámci své snahy o zefektivnění výdajů a zvýšení konkurenceschopnosti.
Akcie Volkswagenu, které po zveřejnění zprávy v pondělí uzavřely s 1,2% nárůstem, za posledních pět let ztratily téměř třetinu své hodnoty, což z něj činí nejhoršího performera mezi hlavními evropskými automobilkami. Společnost se potýká s obtížnými podmínkami v Evropě, USA a zejména v Číně, kde místní výrobci elektromobilů, jako je například BYD, získávají na jejím trhu stále větší podíl.
Politické a ekonomické důsledky
Plány Volkswagenu jsou dalším úderem pro německého kancléře Olafa Scholze, jehož třístranná koalice byla v neděli těžce zasažena regionálními volbami, kde krajně pravicová strana Alternativa pro Německo dosáhla vítězství v jedné spolkové zemi a druhého místa v Sasku.
Carsten Brzeski, globální vedoucí makroekonomických studií v ING Research, uvedl, že rozhodnutí Volkswagenu zdůrazňuje důsledky let ekonomické stagnace a strukturálních změn bez růstu. „Pokud takový průmyslový gigant musí uzavírat továrny, může to být dlouho očekávaný budíček pro to, aby se německá ekonomická politika výrazně zintenzivnila.“
Německé ministerstvo hospodářství uvedlo, že vedení Volkswagenu musí jednat zodpovědně v obtížném tržním prostředí, ale odmítlo se konkrétně vyjádřit k plánovaným škrtům.
Volkswagen čelí významným výzvám v globalizovaném světě automobilového průmyslu. Plány na uzavření továren v Německu naznačují, že společnost je připravena na radikální kroky k udržení konkurenceschopnosti, což ale přináší riziko napětí s odbory a politické důsledky. Budoucnost společnosti a jejího vlivu na německou ekonomiku zůstává nejistá, což může mít dalekosáhlé důsledky nejen pro samotný Volkswagen, ale i pro celý evropský automobilový průmysl.