Od října se v Madridu již nebudou moci pronajímat elektrokoloběžky prostřednictvím mobilních aplikací, oznámil starosta španělského hlavního města José Luis Martínez-Almeida. Rozhodnutí přichází po selhání tří licencovaných provozovatelů – Lime, Dott a Tier Mobility – splnit požadavky na bezpečný provoz a parkování těchto vozidel.
Podle starosty města Madrid se pronajímatelé elektrokoloběžek nedokázali vypořádat s podmínkami, které město stanovilo, aby zajistilo bezpečnost občanů. „Trh nebyl schopen splnit požadavky stanovené městským úřadem na zajištění nejvyšší úrovně bezpečnosti,“ uvedl Martínez-Almeida ve svém prohlášení. V důsledku toho město zruší licence těmto třem provozovatelům a neplánuje vydávat nové licence žádným dalším poskytovatelům.
Problémy s provozem a parkováním
Pronájem elektrokoloběžek prostřednictvím aplikací se stal populární ve městech po celém světě, včetně Madridu. Tento systém však často čelí kritice kvůli bezohlednému způsobu jízdy některých uživatelů a neorganizovanému parkování. Koloběžky často blokují chodníky nebo jsou ponechávány v místech, kde ohrožují bezpečnost chodců.
Madrid od května 2023 reguloval trh s pronájmem elektrokoloběžek a udělil licence pouze třem provozovatelům – Lime, Dott a Tier Mobility. Každý z nich měl povoleno provozovat 2 000 koloběžek po celém městě. Podmínkou bylo, že provozovatelé musí městu poskytnout přístup k datům o pohybu koloběžek a zavést technologie, které by zákazníkům umožnily parkovat pouze v určených zónách. Zároveň mělo být zajištěno, že koloběžky nebudou pronajímány v pěších zónách nebo v blízkosti historických parků.
Tato opatření však podle městského úřadu nebyla dodržována, což vedlo k rozhodnutí zrušit licence. Provozovatelé mají 20 dní na odvolání.
Inspirace v Paříži
Madrid není první město, které se potýká s problémy spojenými s pronájmem elektrokoloběžek. Paříž zakázala pronájem elektrokoloběžek již v roce 2023 po veřejné konzultaci, během níž se většina obyvatel vyslovila proti tomuto druhu dopravy. V mnoha dalších městech, například v Londýně či Barceloně, rovněž probíhá diskuze o regulaci nebo úplném zákazu tohoto typu sdílené mobility.
Elektrokoloběžky jsou považovány za ekologičtější alternativu k tradičním automobilům, především pro krátké cesty po městě. Avšak jejich bezohledné používání, především mezi turisty a mladými lidmi, způsobilo nárůst nehod a stížností ze strany místních obyvatel.
Nedostatek reakce od provozovatelů
Provozovatelé Lime, Dott a Tier Mobility zatím na rozhodnutí madridské radnice oficiálně nereagovali. Podobná situace však již byla zaznamenána v dalších městech, kde se poskytovatelé snažili implementovat nové technologie pro zlepšení bezpečnosti a snížení stížností. Jedním z možných řešení by mohlo být zlepšení geofencingových technologií, které by zabraňovaly parkování koloběžek v nevhodných místech, nebo pokročilé systémy detekce nebezpečné jízdy.
Vzhledem k rostoucímu zájmu o sdílenou mobilitu a dopady na městskou infrastrukturu lze očekávat, že města po celém světě budou muset hledat rovnováhu mezi výhodami těchto inovativních dopravních prostředků a bezpečností a komfortem obyvatel.