Pedro Almodóvar: Eutanazie by měla být legální po celém světě, říká španělský režisér na filmovém festivalu v Benátkách

Pedro Almodóvar: Eutanazie by měla být legální po celém světě, říká španělský režisér na filmovém festivalu v Benátkách

Benátky, 2. září 2024 – Slavný španělský režisér Pedro Almodóvar opět vzbudil pozornost svými kontroverzními názory, tentokrát během světové premiéry svého nového filmu The Room Next Door na filmovém festivalu v Benátkách. Almodóvar, známý svými výraznými a často provokativními filmy, se veřejně postavil za legalizaci eutanazie po celém světě.

Film The Room Next Door, v němž hlavní roli ztvárnila Tilda Swinton, vypráví příběh novinářky trpící rakovinou, která se rozhodne ukončit svůj život s pomocí staré přítelkyně, kterou hraje Julianne Moore. „Tento film je jednoznačně pro eutanazii,“ uvedl 74letý Almodóvar na tiskové konferenci. „Obdivujeme postavu Tildy, která se rozhodne, že jediným způsobem, jak porazit rakovinu, je učinit rozhodnutí, které nakonec učiní. Říká: ‚Pokud se dostanu tam dříve, rakovina mě neporazí.‘ A tak si najde způsob, jak dosáhnout svého cíle, i když musí jednat, jako by byli oba zločinci.“

Globální výzva k legalizaci eutanazie

Španělsko legalizovalo eutanazii v roce 2021 a stalo se tak jednou z pouhých jedenácti zemí, kde je jakákoliv forma asistovaného umírání legální. V mnoha dalších zemích, včetně Spojeného království, je asistovaná sebevražda trestným činem, za který hrozí až 14 let vězení, zatímco eutanazie je považována za zabití nebo vraždu, za což může být uložen doživotní trest.

„Eutanazie by měla být legální po celém světě,“ zdůraznil Almodóvar. „Měla by být regulována a lékaři by měli mít možnost pomoci svým pacientům.“

Almodóvarův vzkaz světu o klimatické změně

Režisér také vyjádřil své obavy ohledně globálního klimatu a varoval před popíráním klimatických změn. Podle něj je nutné přestat ignorovat hrozbu, které planeta čelí. „Musíme přestat popírat nebezpečí,“ řekl Almodóvar. „Klimatická změna není něco, co by se dalo přehlížet; musíme tomu věnovat větší pozornost.“

Přesto se Almodóvar snaží zůstat optimistický. „Snažím se být optimistický, protože je to nejlepší způsob, jak odolávat,“ dodal.

Tilda Swinton a její přístup k životu a smrti

Tilda Swinton, která s Almodóvarem spolupracovala již na krátkém filmu The Human Voice během pandemie, uvedla, že se smrti nebojí. „Osobně se smrti nebojím a nikdy jsem se nebála,“ řekla. „Vím, že jednou přestaneme … vím, že to přijde, cítím to a vidím to přicházet. Podporuji své přátele, když přecházejí na druhou stranu.“

Swinton také zdůraznila, že film The Room Next Door je o seberozhodování a triumfu, kdy hlavní hrdinka bere svůj život a smrt do vlastních rukou.

Almodóvarův jedinečný přístup k filmovému umění

Julianne Moore, která hrála v The Room Next Door roli přítelkyně hlavní hrdinky, ocenila Almodóvarův přístup k ztvárnění přátelství mezi dvěma staršími ženami. „V Pedroových filmech je obrovská životní síla,“ řekla Moore. „Je to skoro, jako byste při sledování těchto filmů mohli slyšet tlukot srdce každé postavy.“

Moore také dodala, že před prací s Almodóvarem si myslela, že jeho filmy mají „něco inherentně španělského“, než si uvědomila, že jeho jedinečný styl je výsledkem jeho osobnosti a pohledu na svět.

Tilda Swinton vzpomínala, jak poprvé viděla Almodóvarův průlomový film Ženy na pokraji nervového zhroucení v roce 1988 v doprovodu Dereka Jarmana, se kterým tehdy spolupracovala. „Všichni jsme okamžitě cítili, že máme v Madridu příbuzného, kterému máváme,“ uzavřela Swinton.

Film The Room Next Door vzbudil na benátském festivalu velký zájem a zdá se, že Almodóvar opět dokázal spojit provokativní témata s hlubokými emocemi, čímž znovu potvrzuje svou pozici jednoho z nejvýznamnějších režisérů současnosti.

Sdílejte článek