Ministerstvo dopravy udělalo první krok k tomu, dostat českého kosmonauta do vesmíru. U státního podniku Centrum dopravních informačních systémů (Cendis) objednalo za bezmála 15 milionů korun kampaň na podporu projektu. Její součástí je i zajištění výcviku a letu dalšího Čecha, kterým by měl být vojenský pilot a kosmonaut „v záloze“ Evropské kosmické agentury Aleš Svoboda. MF DNES to zjistila z registru smluv.
30. srpna 2024 – Česká republika se připravuje na vyslání svého dalšího kosmonauta do vesmíru. Ministerstvo dopravy udělalo klíčový krok k tomu, aby se sen o dalším českém kosmonautovi stal realitou. Ve spolupráci s Centrem dopravních informačních systémů (Cendis), státním podnikem spadajícím pod resort dopravy, objednalo za bezmála 15 milionů korun kampaň na podporu tohoto ambiciózního projektu.
Součástí kampaně je nejen propagace kosmického programu, ale i zajištění výcviku a přípravy pro Aleše Svobodu, vojenského pilota a kosmonauta „v záloze“ Evropské kosmické agentury (ESA). Aleš Svoboda by se tak mohl stát dalším Čechem, který se podívá do vesmíru, po Vladimíru Remkovi, který letěl v roce 1978 jako první a dosud jediný Čechoslovák.
Kampaň, která má podpořit projekt a zvýšit povědomí veřejnosti o významu české účasti v kosmickém výzkumu, bude zahrnovat široké spektrum aktivit. Podle informací z registru smluv zahrnuje nejen tradiční formy propagace, ale také spolupráci s populárními influencery, včetně známého youtubera. Cílem je oslovit především mladší generace a vzbudit v nich zájem o vědu, techniku a vesmírné technologie.
„Chceme ukázat, že Česká republika má v kosmickém výzkumu co nabídnout a že můžeme být součástí evropských i globálních vesmírných misí. Zapojení youtubera a dalších moderních forem komunikace nám pomůže přiblížit tento projekt široké veřejnosti a zejména mladým lidem,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy.
Výběr Aleše Svobody jako potenciálního kosmonauta je logickým krokem vzhledem k jeho dosavadním zkušenostem a výcviku pod hlavičkou ESA. Svoboda, který je dlouholetým pilotem Armády České republiky, prošel náročným výběrovým procesem a je připraven na případnou misi, pokud bude vybrán.
Odezva na investici 15 milionů korun do kampaně je zatím smíšená. Někteří odborníci poukazují na důležitost propagace a potřebu vzbudit zájem o kosmický výzkum, jiní však vyjadřují obavy ohledně efektivity takto vynaložených prostředků. „Je důležité investovat do vzdělávání a propagace vědy, ale měli bychom být opatrní, jak se s těmito prostředky nakládá,“ uvedl jeden z kritiků.
Ministerstvo dopravy je však přesvědčeno, že kampaň přinese potřebné výsledky a pomůže České republice posílit její pozici v evropském i světovém kosmickém výzkumu. „Vyslání českého kosmonauta do vesmíru je nejen otázkou prestiže, ale také důkazem naší schopnosti přispět k mezinárodní spolupráci v oblasti kosmických technologií,“ uzavřel mluvčí ministerstva.