Nedostatek vitaminu D zvyšoval riziko úmrtí s obezitou břicha

Nedostatek vitaminu D zvyšoval riziko úmrtí s obezitou břicha

Kombinace břišní obezity a výrazně nízké hladiny vitaminu D v krvi souvisela u starších dospělých s vyšším rizikem úmrtí než každý z těchto faktorů posuzovaný odděleně. Lidé, kteří měli obvod pasu odpovídající břišní obezitě a současně nedostatek vitaminu D, vykazovali během šesti let sledování 2,23krát vyšší riziko úmrtí oproti skupině bez břišní obezity a s dostatečnou hladinou vitaminu D. Vyplývá to ze studie zveřejněné v časopise Diabetes, Obesity and Metabolism.

Výzkumníci analyzovali data 5520 účastníků English Longitudinal Study of Ageing, dlouhodobého projektu sledujícího obyvatele Anglie ve věku nejméně 50 let. Výchozí vyšetření pocházelo z let 2012 a 2013. Účastníkům byla při návštěvě zdravotnického personálu odebrána krev a změřen obvod pasu, poté badatelé sledovali záznamy o úmrtích po dobu šesti let.

Za břišní obezitu studie označila obvod pasu nad 102 cm u mužů a nad 88 cm u žen. Tento ukazatel zachycuje zejména množství tuku ukládaného v oblasti břicha, které se od celkové tělesné hmotnosti může lišit. Stav vitaminu D autoři určovali podle koncentrace 25-hydroxyvitaminu D, zkráceně 25(OH)D, v krevním séru. Jde o běžně používaný laboratorní ukazatel zásobení organismu vitaminem D. Hladinu nejméně 50 nmol/l považovali za dostatečnou, rozmezí od 30 do 50 nmol/l za nedostatečnou a hodnotu pod 30 nmol/l za nedostatek.

Šest skupin podle pasu a vitaminu D

Autoři rozdělili účastníky do šesti skupin podle obvodu pasu a hladiny 25(OH)D. Referenční skupinu tvořili lidé bez břišní obezity a s dostatečnou koncentrací vitaminu D. Ve srovnání s ní bylo riziko úmrtí vyšší také u lidí bez břišní obezity, ale s nedostatečnou hladinou vitaminu D: u rozmezí 30 až 50 nmol/l činil poměr rizik 1,91 a při hodnotě pod 30 nmol/l 1,81.

Vyšší riziko se objevilo rovněž u lidí s břišní obezitou, kteří neměli laboratorně zjištěný nedostatek vitaminu D. Ve skupině s dostatečnou hladinou vitaminu D byl poměr rizik 1,47, při jeho nedostatečné hladině 1,50. Nejvyšší hodnotu, 2,23, zaznamenali badatelé při současné břišní obezitě a koncentraci 25(OH)D pod 30 nmol/l. To odpovídá o 123 procent vyššímu relativnímu riziku úmrtí vůči referenční skupině. Odhady vznikly pomocí statistického modelu, který zohledňoval sociodemografické, behaviorální a klinické charakteristiky účastníků.

Studie tedy ukazuje souvislost, nikoli přímou příčinu. Z naměřených dat nelze určit, zda nízká hladina vitaminu D sama zvyšovala pravděpodobnost úmrtí, zda byla ukazatelem jiných zdravotních či životních okolností, nebo jak velký podíl měl samotný tuk v oblasti břicha. Výzkum také netestoval účinek doplňků vitaminu D a jeho výsledky proto nejsou důkazem, že suplementace může zjištěné riziko snížit.

Výsledky se vztahují k podobné populaci

Autoři pracovali s prospektivní kohortou, tedy se skupinou lidí sledovanou v čase, což umožňuje zachytit pořadí mezi výchozím měřením a následnými úmrtími. Přesto jde o observační výzkum, v němž mohou i po statistickém zohlednění známých faktorů zůstávat rozdíly mezi skupinami. Hladina vitaminu D i obvod pasu byly navíc vyhodnoceny na začátku sledování; studie nezachycuje jejich případné změny v dalších letech.

Závěry se bez dalšího nedají přenést na mladší osoby ani na populace s odlišným zdravotním profilem, etnickým složením či podmínkami života. Práce nicméně ukazuje, že při hodnocení zdravotního rizika ve vyšším věku může být užitečné sledovat nejen jednotlivé ukazatele, ale i jejich souběh. Další výzkum by musel objasnit biologické mechanismy této souvislosti a ověřit, zda cílené postupy zaměřené na břišní obezitu nebo nedostatek vitaminu D skutečně ovlivní zdravotní výsledky.

Zdroj: ScienceDaily

Tento článek byl vytvořen s pomocí umělé inteligence a redakčně zkontrolován.

Sdílejte článek